„Făurit local” reunește afaceri locale care manifestă și promovează un impact armonios asupra mediului, în paralel cu impactul economic și financiar. Aici, dăm glas poveștilor despre produse și servicii create cu pasiune, inovație și blândețe față de tot ce ne înconjoară.
Astăzi, vă invit să descoperiți rând cu rând din pasiunea, viziunea, și munca din spatele brandului local Seneca și al diverselor proiecte ale asociației, de la editură ecologică la centru de educație și ajutor umanitar.
Când auziți Seneca, poate vă gândiți la filosoful stoic. Sau poate vă amintiți de o vizită la librăria și spațiul de lucru Seneca Anticafe din București. Încă de la lansarea acestui prim proiect creativ, Asociația Seneca a revoluționat câte ceva. La Seneca Anticafe am găsit o amplă colecție de lucrări filozofice, dar și o altă apreciere a timpului. Mai apoi, Editura Seneca a devenit prima editura verde din România, unde cărți despre filosofie și sustenabilitate sunt traduse în limba română și tipărite cu grijă față de mediu.
Însă parcursul asociației nu a fost totdeauna ușor. Ca în multe inițiative antreprenoriale, a fost și este nevoie de reziliență și adaptabilitate. Anastasia Staicu, fondatoarea Seneca, povestește cu candoare despre pierderile și incertitudinea viitorului aduse de pandemie, dar și despre proiectele de suflet născute pentru a răspunde nevoilor comunității și planurile pentru 2022.
Cum s-a născut povestea Seneca Anticafe? În ce măsură sunt cugetările filozofului stoic transpuse în misiunea și valorile voastre?
Cred că este ceva specific feminin - crearea unui cuib. O faci acasă, la serviciu: o crenguță, o pană, o fotografie, un ceas al bunicului și așa mai departe, până când cei apropiați se simt într-un spațiu sigur și cald.
La Seneca Anticafe cuibul a fost construit în jurul unui curent filosofic. Intenția era ca acest cuib să semene cu porticul unde s-a născut școala stoică (stoa - o galerie acoperită deschisă, susținută de coloane). La acel portic se învăța ceea ce numim astăzi stoicism - răbdarea, moderația, asumarea propriei percepții asupra lucrurilor.
Coloanele de susținere Seneca Anticafe sunt cărțile. Pereții, la noi, sunt „vorbitori” și se încurajează uitatul pe pereți. Poți să vezi portretul lui Kairos - întruchiparea momentului oportun, a unui punct în timp în care schimbarea este posibilă.
Tot pe pereți găsești informații despre amprenta ecologică, calcule de economisire de resurse la tipărirea unei cărți pe hârtie reciclată.
„Virtutea trebuie să pună mâna și să aducă la realitate lucrurile pe care le-ai gândit,” zicea Seneca.
Misiunea noastră este să punem la dispoziția oamenilor resurse pentru a-și exercita virtutea de a fi responsabili pentru propria lor fericire.
Ce înseamnă responsabilitate socială și de mediu pentru tine?
Pentru mine responsabilitatea este un răspuns asumat al omului la realitatea din jurul lui. Este curajul de a acționa, este o poziție de creator, nu de consumator de tipare.
Responsabilitatea poate avea mii de forme: de la un simplu spălat de vase, un minut acordat unui necunoscut pe stradă, un telefon dat autorităților, până la organizarea protestelor acolo unde autoritățile nu-și asumă responsabilitatea de a acționa.
Este o implicare care se răsplătește cu starea de bine a unui om liber. „Binele nu constă într-un obiect, ci în tipul de alegere.” Ești liber să alegi un lucru mai puțin nociv decât altul, ești liber să renunți la unele obiceiuri în favoarea altora. Iar atunci când ești producător, să alegi procese și materiale prietenoase cu mediul și cu oamenii.
Ce ți-ai propus prin crearea Editurii Seneca, o editură „verde” și care sunt principiile de bază pe care le urmăriți?
Editura verde oferă un produs cultural creat cu grijă pentru resursele naturale
Folosim hârtie și carton reciclate. Pentru fiecare tiraj de carte, calculăm amprenta de CO2 și plantăm copaci pentru a o compensa. Astfel, cărțile noastre devin copaci plantați. La fiecare 5 cărți cumpărate de la Editura Seneca, să știi că ai plantat 5 copaci!
Cum funcționează modelul de business în prezent? Care este pentru voi „cheia” pentru echilibru între impact social și profit?
Proiectele Asociației noastre sunt patru la număr:
1. Editura Seneca - editură verde cu titluri de filosofie și de mediu;
2. Seneca Anticafe - spațiu cultural, coworking și librărie;
3. Seneca Ecologos - centru de educație ecologică;
4. Bunicii noștri - un proiect umanitar.
Fiecare dintre ele are modelul propriu. Fiecare are propriul echilibru sau dezechilibru :).
La orice editură profitul este adus de cărțile bestseller. Cărți de mediu - bestseller? Glumiți, da? Fără sprijinul constant al companiei Romstal, cărțile noastre de mediu nu aveau cum să apară pe piața românească. Și nu fac nicio reclamă aici, spun doar că impactul social - adică non-financiar - al unui ONG devine vizibil cu ajutorul investițiilor din afara ONG-ului. Cărțile de filosofie se susțin deocamdată. Sunt mai cerute decât cele de ecologie.
Seneca Anticafe, înainte de pandemie, a avut echilibrul creat din numărul mare de musafiri participanți la evenimente culturale și costuri reduse de chirie - o binefacere din partea proprietarului pentru existența unui spațiu cultural. În momentul prezent, suntem în pierdere și în dilemă mare - a fi sau a nu fi Seneca Anticafe așa cum îl știm noi peste un an? Va trebui să-l transformăm într-un alt Seneca?:)
Seneca Ecologos este singurul proiect astăzi care a fost autosustenabil în anul 2021. Cele trei servicii dezvoltate de colegii mei sunt:
● Training-uri de mediu pentru companii și școli;
● Implementare sistem logistic colectare separată;
● Raportare CSR (dupa standardele de raportate GRI) (ed.note raportare a performantei non-financiare a unei companii).
Bunicii noștri este un proiect de ajutorare a oamenilor vârstnici singuri care nu au cum să facă față schimbărilor constante din ultimii doi ani. Avem în grijă permanentă 500 de persoane și le ajutăm cu pachete de alimente și produse de igienă. Când există donații, ne ridicăm de la munca editorială sau educațională și mergem la cumpărături. Facem pachete și le trimitem în țară la bunicii noștri.
În pandemie, ați lansat și o librărie online, strâns conectată la proiectele sociale și de mediu.
Da. Librăria din Seneca Anticafe și-a construit niște rafturi în spațiul online. Orice carte pe care o cumpărați de acolo aduce câte un produs în sacoșele bunicilor. Citești și faci lumea mai bună un pic.
Cum ați resimțit cea mai intensă perioadă a pandemiei? Cum v-ați mobilizat?
În cele 2 luni de carantină, spațiul Seneca Anticafe a fost transformat în depozit de alimente și produse de igienă, așa a luat naștere proiectul Bunicii noștri.
Tot de atunci am început să construim în online - atât Librăria, cât și Centrul de educație Seneca Ecologos. Creăm cursuri online pe o platformă dedicată: cursuri.ecologos.ro.
Cum a fost întâmpinat proiectul librăriei responsabile social?
Dacă e să vorbim sincer, există un procent foooarte mic de clienți fideli, care cumpără de la noi pe shop.online. Le sunt atât de recunoscătoare! Ar trebui redenumit proiectul „Librăria clienților responsabili social”. Cumpărarea unei cărți este de fiecare dată o alegere; o cumperi mai ieftin de la un mare magazin online, unde prețul este plătit tot de o editură, a cărei carte ai ales s-o iei ieftin. Sau o cumperi la prețul întreg pe care librăria noastră îl transformă în ajutor pentru un om vârstnic neputincios.
Ce alte proiecte frumoase și noutăți editoriale sunt în pregătire pentru 2022?
Un proiect îndrăzneț - instalarea punctelor verzi în 500 de școli, adică mini-biblioteci de mediu. Experiența primului Punct verde a fost posibilă datorită parteneriatului cu Asociația 37, cu Luiza Zamora. Vrem să extindem proiectul în toată țara.
Vom deschide la Anticafe o Bibliotecă specializată Seneca. Cărțile de mediu, istorie, filosofie vor putea fi împrumutate prin platforma Bookstare sau personal de la Anticafe.
Alt proiect mult dorit - un Muzeu mobil interactiv de mediu. Vom colabora cu Constantin Goagea.
În ceea ce privește noutățile editoriale - mi se taie respirația când o spun - sunt câteva cărți-fenomen.
Istoria romilor povestită copiilor este una dintre ele. Cartea se numeste Inelul cu cap de cal și este un proiect în parteneriat cu Asociația Cu Alte Cuvinte. Aici mă aștept la un răspuns activ al societății. Răspunsul poate fi unul foarte simplu - un adult să achiziționeze pentru biblioteca școlară a copilului său o carte. Vor fi de ajuns 1000 de părinți din milioane. 1000 de școli cu șansa de a fi mai înțelegători unii cu alții.
Mai este și Fotograful, o carte-manifest împotriva războiului. Financiar, ne-o vom putea permite doar dacă vom găsi parteneri. Și îi vom găsi!
Ce te-a inspirat cel mai mult pe partea de trai sustenabil în ultima vreme?
Întâlnirea cu Gabriel Păun, președintele „Agent Green”. A venit ca un vânt puternic și cald. A propus să tipărim împreună manuale de ecologie pentru școlari. Iar pe lângă aceasta, să edităm și o Carte a Victoriilor lui și una a Vieții.
Aveam nevoie de acest bust de energie și încredere în propriile forțe.
Cred că fiecare Om ar trebui să-și scrie una din aceste cărți.