„Făurit local” reunește afaceri locale create cu pasiune, creativitate și blândețe față de tot ce ne înconjoară. Presupune folosirea inteligentă a resurselor, atenția la impactul asupra mediului și angajarea meșteșugului și abilităților locale.
În universul digital în care poveștile se țes cu tehnologie și pasiune, platforma “A fost odată” aduce un suflu nou în educația copiilor.
Fondată de jurnalista Măriuca Mihăilescu, această inițiativă a transformat seara de povestit la pick-up într-un fenomen educațional modern, recunoscut de instituții prestigioase precum Ministerul Educației și UNESCO.
Cu peste 250 de povești și podcast-uri, platforma reușește să capteze atenția copiilor printr-o varietate de activități interactive și resurse digitale adaptate chiar și pentru copiii cu deficiențe de auz. Proiectul s-a extins și dincolo de granițele României, contribuind la formarea unei generații bine ancorate în realitățile digitale, dar profund conectate la rădăcinile culturale.
Ce v-a inspirat să lansați platforma A fost odată și cum ați reușit să transformați ideea în realitate?
A fost odată e un proiect care a crescut exact ca eroii din povești, în șase ani cât alții într-o sută, iar acest lucru s-a întâmplat nu prin puterea unor baghete magice sau a unor zâne bune, ci prin efort susținut, motivație și dragoste. Povestitorii „A fost odată” sunt părinții cu dor de copilărie, oamenii care au făcut pace cu zmeii, vrăjitoarele, căpcăunii. Povestitorii mai sunt toți cei care își deschid laptopul pentru a scrie, microfonul pentru a înregistra, tableta grafică pentru a ilustra, dar și cei care duc în fiecare zi povestea lui A FOST ODATĂ mai departe.
Pe scurt, totul a început într-o seară când jurnalista Măriuca Mihăilescu, fondatorul asociației, le-a pus fetelor ei gemene un disc cu povești la pick-up și a observat că ele nu au fost nici pe departe la fel de entuziasmate să le asculte precum era ea. Atunci a apărut IDEEA, tot ce mai trebuia era ca ea să se transforme în REALITATE. Și, după cum știți și voi din proprie experiență, realitatea este că proiectele sustenabile au nevoie de o echipă de încredere, fonduri și existența unei nevoi reale. Ei bine, așa a apărut #aFostOdata, într-un moment în care copiii digital natives strigau „vrem povești”, dar nu la pick-up. Măriucăi i s-a alăturat Andra Cărbunaru, dar și o mulțime de alți colaboratori care știu cât de important e să crești cu povești.
Ceea ce părea la început doar o joacă, s-a transformat într-o platformă educațională valoroasă pentru părinți și profesori, o resursă recunoscută de Ministerul Educației, Ministerul Mediului, Comisia Națională a României pentru UNESCO și o mulțime de alte instituții culturale de prestigiu. În acest moment platforma conține peste 250 povești și podcast-uri, zeci de fișe de lucru, activități și quiz-uri interactive. În plus, totul este adaptat și în limba semnelor române pentru copiii cu deficiență de auz: www.afostodata.ro
Începând cu anul trecut proiectul #AfostOdata a trecut și granițele țării în Grecia și Spania într-un prim proiect european Back to School Open Resources https://afostodata.ro/backtoschool/, iar prin intermediul comunităților de români din diaspora, poveștile au ajuns inclusiv în Croația, Cehia, Bulgaria.
Care sunt beneficiile pe care le aduceți în educația digitală a copiilor?
Avantajul unei platforme online este că publicul nostru este distribuit în întreaga țară, atât în mediul urban, cât și în cel rural, dar și în afara țării.
În primul rând, ne concentrăm pe realizarea unor conținuturi moderne, digitale și interactive. Fugim de lecții plictisitoare și monotone în care copiii sunt doar spectatori. Ne dorim să îi aducem pe cei mici mai aproape de lectură captându-le atenția prin tot felul de metode precum trasure hunts și quiz-uri interactive, experiențe senzoriale, ilustrații moderne în care implicăm Inteligența Artificială și, mai nou, experiențe immersive. Completăm conținuturile online cu practici offline și, foarte important, suntem activi pe toate conturile de Social Media, răspunzând la întrebări.
De asemenea, ne-am propus să venim și în ajutorul cadrelor didactice, oferind conținuturi ce pot fi folosite la clasă la discipline diverse: Limba și literatura română, Istorie, Cunoașterea Mediului, Dirigenție.
Potrivit rezultatelor PISA 2018 publicate de către directoratul pentru Educație al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD)2, România are printre cele mai slabe rezultate obținute în ultimii ani, cu un procent de analfabetism funcțional de 41% în literația lingvistică. Vrem să punem și noi umărul în diminuarea acestor cifre și să ajutăm cadrele didactice să îi aducă pe copii pe linia de plutire, iar cel mai frumos și eficient mod de a face acest lucru este, credem noi, prin poveste.
Pornind de la conținutul nostru și de la numeroasele exerciții pe care le-am conturat de-a lungul anilor (de literație, harta textului, jocuri online, debate, critical thinking etc.), credem că orice cadru didactic ce predă la ciclul primar – gimnazial poate începe o discuție roditoare cu elevii.
În plus, în perioada pandemiei am lansat și platforma online notebune.ro, dedicată elevilor de liceu și de gimnaziu care se pregătesc pentru susținerea examenelor de final de an, cu materia explicată sub formă de clipuri la matematică, limba și literatura română. Anul acesta am adăugat și materia la Istorie BAC, alături de Fundația Nouă ne Pasă. Pentru a fi mai aproape de elevi, am realizat conținut special pe principalele canale de Social Media, unde comunicarea este mai puțin formală și unde copiii se simt confortabil: TikTok, Instagram și Facebook. Nu în ultimul rând, apropo de beneficii digitale, în apropierea examenului, elevii participă la sesiuni online live pentru a le adresa mentorilor întrebări despre desfășurarea testelor.
Un alt lucru important e că monitorizăm ceea ce facem: ne uităm mereu pe sursele de trafic în online, întrebăm oamenii pe care îi întâlnim de unde au aflat de noi, cerem feedback și, atunci când avem ocazia, învățăm.
Ce reacții ați primit de la părinți și profesori de când a fost lansată platforma?
Primim zilnic mesaje pe rețelele de Social Media și o mulțime de e-mailuri de la părinți și profesori. Suntem active nu doar pe conturile online A fost odată, dar și pe conturile personale, răspundem la mesaje și nu refuzăm invitații la evenimente sau interviuri. În primele luni am avut reacții mixe, mulți oameni ne lăudau și mulți ne cereau socoteală cu privire la faptul că îi încurajăm pe copii să rămână online. Pariul nostru cu ei a fost să le dea libertatea de a se împrieteni cu poveștile online și apoi să îi încurajeze să meargă la textele-sursă ca să se bucure și de frumusețea textului scris. În ultimul timp am primit multe mesaje frumoase și motivante, iar pe unele le puteți citi și voi dacă deschideți contul nostru de Facebook. De asemenea, am încercat să îi încurajăm pe cei care ne vizitează expozițiile să ne lase un mesaj cu impresii și am fost uimite de cât de mult le place oamenilor să își spună părerea. De exemplu, la expoziția „Exploratori de poveste” de la Muzeul Național de Istorie Naturală Grigore Antipa, realizată alături de Fundația Bosch România, se completează câte o agendă de impresii în fiecare săptămână 🙂
Oamenii au căpătat încredere în noi și ne folosesc des, ceea ce ne bucură mult, mult.
De ce un podcast despre sustenabilitate? Cum credeți că putem cultiva o relație mai profundă și armonioasă între copii și natură prin intermediul EDUboost?
EDUboost este o colecție de podcast-uri care a luat naștere cu mult timp înainte de „moda” Săptămânii Verzi sau de acest trend al promovării sustenabilității. Inițial ne-am dorit să le oferim copiilor conținut tip podcast într-un moment în care nu exista așa ceva în România. Reacțiile au fost atât de bune, încât nu ne-am mai oprit, iar această colecție se îmbogățește permanent. Programul „Săptămâna Verde” ne-a găsit cu temele făcute, într-o perioadă în care toate cadrele didactice au căutat metode de a susține acest program național, în acord cu prevederile raportului „Educația privind schimbările climatice și mediul în școli sustenabile”.
Un alt pas important a fost să găsim specialiști care se poată scrie pe înțelesul copiilor și să explice simplu termeni precum poluare, sustenabilitate, transport alternativ, biodiversitate sau risipă alimentară. De asemenea, toate podcast-urile sunt însoțite de fișe de lucru și quiz-uri interactive menite să evalueze și să fixeze cunoștințele.
După un timp destul de scurt, ne-am bucurat și de roadele acestui demers pentru că am început să primit fotografii din clase în care elevii și învățătorii și-au sădit mici grădini de condimente sau flori, instituții care au plantat copaci sau au decorat holurile școlii cu postere bazate pe ilustrațiile și fișele noastre. La un calcul simplu putem spune cu mâna pe inimă că așa considerăm noi că arată o relație armonioasă între copii, natură și povești.
Nu în ultimul rând, am dus colecția și pe masa Ministerului Mediului care ne-a acordat votul de încredere și un parteneriat pe care îl valorizăm.
Povestiți-ne despre un moment sau o poveste din podcastul EDUboost care credeți că are puterea de a schimba perspective.
Fiecare podcast este frumos și valoros în felul său. De exemplu, podcastul despre parcuri are în centru un copac real din Cișmigiu pe care mulți l-au descoperit datorită poveștii noastre.
Podcast-urile din seria dedicată drepturilor omului sunt folosite foarte mult în ultimii ani datorită contextului istoric pe care îl traversăm și a faptului că refugiații din Ucraina și-au găsit locul în viața românilor.
Podcast-urile despre comunitate și protejarea mediului sunt scrise atât de frumos și ilustrate sonor atât de sugestiv încât copiii se identifică cu personajele și multe le rămân în suflet.
De asemenea, seria podcast-urilor despre cutremur a avut ecou în comunitate și multe școli au folosit textele pentru simulările unor situații de urgență nedorite.
Am încercat să aducem în echipa oameni cu experiență, cercetători, scriitori, jurnaliști care să explice pe înțelesul copiilor teme ce par complicate și care, la rândul lor, să schimbe perspective.
Cum ați reușit să obțineți omologarea de la Ministerul Educației?
E o întrebare care ne face mereu să zâmbim pentru că, dacă ne întâlnești, o să vezi cu ochiul liber că avem zilnic multe planuri și idei. Păcat că ziua are prea puține ore! Pe scurt, ne propunem să ajungem mai mult în țară, la oamenii care ne urmăresc și ne invită în casele și clasele lor, la românii din diaspora care ne ascultă, dar să avem timp să ne și bucurăm de ceea ce realizăm. Finalul de an ne surprinde mereu cu același gând: ce multe proiecte am realizat anul acesta și cât de multe ne-am dori să mai prindă contur!
Organizați și ateliere de mediu pentru cei mici. Cum le adaptați în funcție de vârstă? Ce tipuri de jocuri educative pregătiți și pe ce teme?
În echipa noastră există specialiști, oameni care au absolvit Pedagogie, dar și oameni creativi care sunt înconjurați mereu de copii și sunt atenți la nevoile și interesele lor.
Am organizat zeci de ateliere pe teme de mediu, dar și zeci de ateliere pe alte teme cum ar fi călătoriile, ateliere de scriere creativă (chiar acum ne pregătim să lansăm prima carte a unor tineri din Chitila într-un proiect susținut de AFCN), întâlniri la centre culturale și în spații mai puțin convenționale cum ar fi centre comerciale.
Secretul e că ne adaptăm discursul în funcție de nevoile de vârstă și individuale, păstrând creativitatea unei echipe care nu e limitată de cadrul instituțional al școlii și folosind poveștile de pe site drept cârlig de captare a atenției. De asemenea, jocurile noastre păstrează un mix echilibrat de experiențe senzoriale, jocuri de mișcare, elemente audio-video moderne și atractive. Dați și voi de știre mai departe, spuneți-le oamenilor că existăm și că facem învățarea mai frumoasă! Mulțumim!