„Făurit local” reunește afaceri locale create cu pasiune, creativitate și blândețe față de tot ce ne înconjoară. Presupune folosirea inteligentă a resurselor, atenția la impactul asupra mediului și angajarea meșteșugului și abilităților locale.
Ce înseamnă un festival Zero Waste și la ce să se aștepte cei care participă pentru prima oară la un astfel de eveniment?
Un festival zero waste este, precum transmite și denumirea, un eveniment care nu produce deșeuri. Acest concept dictează toată organizarea, ceea ce înseamnă că tot procesul de creare este unul sustenabil, cu atenție sporită către mediu. De la minimizarea transporturilor la construcție din materiale recuperate, reciclate sau upcycled până la servirea exclusiv în recipiente reutilizabile, compostarea resturilor vegetale și chiar detalii precum tipul de detergent folosit, ceea ce se întâmplă la Zaiafet pe Lună este, de fapt, o revoluționare a clasicei organizări de eveniment cu care am fost cu toții obișnuiți.
Cum v-a venit ideea unui festival Zero Waste și cine este echipa din spatele acestui proiect?
ZPL s-a născut dintr-o necesitate și a devenit o soluție.
Ne aducem aminte de impactul pe care l-a avut pandemia asupra noastră din punct de vedere social. Posibilitatea de a participa la evenimente s-a redus substanțial, iar noile reglementări de „igienă” însemnau, oriunde am fi mers, recipiente de unică folosință, în general, din plastic. Pentru mine a fost cireașa de pe tort, în care observam cum industria se folosește de acest context ca să vândă o falsă impresie de siguranță, care umplea groapa de gunoi într-un ritm îngrijorător.
După prea multe refuzuri în diferite locații de a consuma o băutură în cana reutilizabilă, s-a întâmplat Zaiafet pe Lună – o petrecere între prieteni, în natură, de la cap la coadă fără deșeuri. Acesta avea să fie, de fapt, primul test al unui eveniment zero waste.
În „spatele cortinei” Zaiafet pe Lună se află acum o echipă tânără, plină de inițiativă și conștientă de nevoia de a răspândi awareness despre subiectul îngrijorător al schimbărilor climatice și soluții pentru un trai mai prietenos cu natura.
Echipa fondatoare: Andra Borz- fondator ZPL, director artistic, Irina Tiba- director creativ, Patrick Negrean- production manager, Cristian Zaharia- stage manager, Daiana Șeitoar- talent booker, Adelina Berea- social media manager.
Cui se adresează acest festival și ce principii promovează? Este creat în special pentru oamenii interesați de un stil de viață sustenabil sau vă doriți să atrageți un public mai larg?
Zaiafet pe Lună este pentru oricine. Tinerii și familiile reprezintă cel mai mare procent al publicului nostru, însă reușim să acoperim nevoile și plăcerile tuturor grupelor de vârstă.
Arta este o componentă de bază în tot ceea ce înseamnă acest festival și credem cu tărie că sustenabilitatea și cultura se coagulează organic. O bună parte a echipei ZPL este formată din persoane din industria creativă, ceea ce ne oferă atât o sensibilitate profundă, cât și pragmatism, disciplină și atenție deosebită la detalii.
Reprezentăm un manifest de conștientizare, iar festivalul este o unealtă prin care îl comunicăm. Cu această „unealtă” luptăm împotriva consumerismului, promovăm valorile unui stil de viață organic, care ne întoarce atenția către vechile obiceiuri, iar în jurul ei construim o comunitate sănătoasă și receptivă.
Cum ați ales atelierele și artiștii prezenți la festival? Ați păstrat aceeași structură de anul trecut?
Atelierele sunt alese strategic și fiecare dintre ele reprezintă introducerea sau aprofundarea unui obicei sustenabil ce îl putem implementa în viețile noastre de zi cu zi. Atelierele se împart în categorii de creație, dezvoltare personală, coordonare motrică și ateliere pentru copii. Prin tratarea celor din urmă, conducem atenția către cele două case ale noastre: Corp și Pământ.
Artiștii sunt aleși de Cristian Zaharia (stage manager) și de subsemnata, Andra, ambii muzicieni ca formare. La ZPL, codrul va răsuna a jazz, muzică clasică, tente folclorice, muzică „scoasă” din teatru. Ada Milea, Koszika & The Hotshots, 7th Sense, Figure of Funk, Ansamblul cameral „Jeunsemble” sunt doar câteva dintre trupele care vor colora auditiv atmosfera.
Una dintre ambiții este de a scoate muzica clasică din sala de concert și de a o plasa în spații neconvenționale, mai aproape de publicul larg și de natură.
Cum a evoluat festivalul față de ediția trecută? Cu ce lecții a venit prima ediție și ce așteptări aveți de la ediția din acest an?
Festivalul este un soi de bulgăre, care se dezvoltă constant și rapid, iar noi creștem și învățăm odată cu el. Provocarea principală a ediției de anul acesta este crearea unei infrastructuri permanente care să ne permită să devenim un hub creativ în aer liber, care să găzduiască diverse evenimente educative, culturale, caritabile și sustenabile pe tot parcursul anului.
Ne așteptăm la un număr mai mare de participanți, deci atenția către detalii, în special identificarea timpurie a posibilelor scenarii în care s-ar putea produce deșeuri și găsirea soluției aferente, ar putea fi de asemenea un challenge căruia suntem mereu gata să îi facem față.
Care au fost provocările întâmpinate în organizarea festivalului? Cum v-ați asigurat că festivalul respectă principiile zero waste?
A fost nevoie de o mare doză de curaj și nebunie pentru a organiza festivalul fără nicio experiență în acest domeniu, însă a fost un vis pentru care am muncit enorm să îl vedem împlinit. Acum muncim pentru a-l reîmplini în fiecare an.
Principiile zero waste sunt îndeplinite/respectate printr-o bună cunoaștere a conceptului și foarte mare atenție și rigurozitate. Ne asigurăm că tot ceea ce comercializăm sau punem la dispoziție participanților în cadrul festivalului este reutilizabil, returnabil sau compostabil. De asemenea, comunicăm aceste valori foarte clar cu colaboratorii noștri și îi ajutăm activ pentru a ne asigura că și lanțul lor de aprovizionare respectă ceea ce noi promovăm.
Ediția anului 2022 a însemnat 7kg de deșeuri (carton, sticlă, metal), reciclate în totalitate (echivalent a cantității produse de un bar din Cluj-Napoca în aproximativ 1h, de regulă, ne reciclate). Bonurile fiscale și mucurile de țigară sunt singurele deșeurile pentru care încă nu există o modalitate de a fi reciclate.
Pe ce model de afacere ați creat acest festival? Cum v-ați susținut activitatea?
Festivalul este organizat de Asociația Verde-n Față și Luna Estate, locația deosebită unde ne desfășurăm. Activitatea este susținută cu ajutorul sponsorilor, partenerilor și din vânzarea biletelor.
Ce impact credeți că are acest festival asupra comunității locale?
Sperăm ca Zaiafet pe Lună să pună Luna de Jos pe harta Clujului, să creeze locuri de muncă, să susțină programe educative pentru comunitate și să atragă atenția autorităților locale în direcția protejării patrimoniului local.