București, 22 aprilie 2023 – Mai mulți activiști de mediu protestează la evenimentul Kaufland „Tricou de URIAȘ”, prin care compania speră să creeze un nou record. „Un PET mic pentru om, un GREENWASHING uriaș pentru omenire”, „RECORDUL LA GREENWASHING = Kaufland” sunt doar câteva dintre mesajele afișate de ecologiști. În acest fel, ei vor să tragă un semnal de alarmă asupra fenomenului prin care companiile fac afirmații nefondate sau omit informații, pentru a păcăli consumatorii și a-i face să creadă că produsele unei companii sunt verzi, sunt ZERO WASTE sau au un impact negativ redus asupra mediului. Activiștii cer instituțiilor statului să grăbească dezvoltarea unei legislații prin care astfel de practici să devină ilegale.
Kaufland România s-a auto-intitulat recent „prima companie din România certificată ZERO WASTE”, atât, în catalogul propriu, cât și în reclame prezente pe panouri publicitare și în mediul digital. Aceste reclame nu explică faptul că și-au certificat doar operațiunile proprii (ignorând deci impactul deșeurilor de la consumator și din producția propriilor mărci) și nici că standardul de certificare folosit a fost dezvoltat la inițiativa unei fundații care inițial era subsidiara grupului Schwarz, din care fac parte Lidl și Kaufland. Mai multe detalii despre această campanie de greenwashing puteți găsi în acest articol documentat de jurnalista și activista de mediu Irina Breniuc.
Kaufland a creat o întreagă campanie de marketing în jurul acestei certificări prin care, într-un mod eronat, oferă impresia publicului că sunt o companie zero waste.
Irina Breniuc, jurnalistă cu o disertație pe tema greenwashingului, declară: „Vrem să atragem atenția că modul în care Kaufland comunică spre publicul larg despre așa-zisa certificare zero deșeuri reprezintă greenwashing. Astfel de practici sunt dăunătoare, căci dau impresia consumatorilor că este mai ok să cumpere de la acest retailer, când de fapt ei pleacă acasă tot cu o sacoșă de deșeuri din plastic sau din alte materiale compozite, precum Tetrapack. În catalogul de produse și în reclame, Kaufland uită să ne spună că așa-zisa certificare zero deșeuri este de fapt o certificare exclusiv pe propriile operațiuni, unde au redus deșeurile trimise la groapă de la 35 la 10%, restul fiind reciclate, compostate sau fermentate. Dar deșeurile reciclabile sunt tot deșeuri. Strategia zero waste este de prevenire și de reutilizare înainte de reciclarea consumatoare de energie. Prin publicitatea mincinoasă, compania induce în eroare consumatorii și compromite întreaga mișcare zero waste. Cu alte cuvinte, își bate joc de oamenii cu adevărat responsabili și de antreprenorii care se zbat să țină în viață adevăratele magazine aproape zero waste.”
Laura Bonciu, activistă de mediu, declară: „Majoritatea industriilor se folosesc de greenwashing ca monedă pentru practici neetice. În acest timp, par că acționează pentru bunăstarea planetei, dar în realitate practicile lor se schimbă prea puțin și prea târziu. O legislație dură care i-ar împiedica pe marii poluatori să se folosească de aceste practici i-ar ajuta în primul rând pe cei într-adevăr sustenabili, dar și pe consumatorii finali să discearnă mai bine. Vrem măsuri zero waste reale, nu minciuni publicitare!”
Activiștii cer companiilor să implementeze măsuri de reducere a cantității de deșeuri generate, la un nivel proporțional cu criza climatică asupra căreia avertizează mediul de știință prin raportul IPCC. Mai mult, solicită instituțiilor statului să protejeze activ consumatorii de publicitate înșelătoare, dar și să creeze și să implementeze legislația necesară.
Contacte pentru presă:
Irina Breniuc, jurnalistă și activistă de mediu
0741-554-500, irinabreniuc@gmail.com
Laura Bonciu, activistă de mediu
0766-368-298, laura.bonciu@yahoo.com
Fotografii: https://we.tl/t-pfG7MrAS1G
Credit foto: Adrian Alexandru Ilițeanu