Continuăm poveștile „Făurit local”, unde aducem în prim plan afaceri locale care au o amprentă pozitivă asupra mediului, cu o altă incursiune pe tărâmul emergent al economiei circulare.
Evertoys a început timid în 2016. După ce Tiberiu Lupu, fondator al companiei, a renunțat la jobul din corporație și s-a alăturat full-time proiectului pe care îl începuse alături de grupa sa de colegi de MBA, lucrurile au început să ia o direcție serioasă. Astăzi, Evertoys împlinește dorințele copiilor din întreaga țară, ținând totodată cu buzunarul părinților și cu mediul înconjurător. Care este secretul? Află mai departe.
Tiberiu, ce te-a determinat să faci pasul către antreprenoriat – și mai ales pe zona de mediu?
Am vrut să fac ceva mai provocator și poate cu mai multe recompense. Eram și într-un program de MBA care îți hrănește visurile astea, îți arată oportunități și te antrenează să te uiți la probleme din piață ca la oportunități. Am avut și un profesor pe inovație și creștere antreprenorială, Sergiu Neguț, care a contribuit la antrenamentul meu și al viitorilor mei parteneri. În acea grupă s-a născut povestea Evertoys pe care ulterior am început să o construim.
Ideea noastră inițială nu a fost să devenim antreprenori de mediu. În primul și în primul rând, am crezut că acest business are un potențial disruptiv, respectiv poate schimba modul în care părinții obțin jucării și cărți pentru copiii lor. Ne-a interesat potențialul de scalare, cât impact putem avea, câtă valoare putem aduce. Faptul că putem avea grijă și de planetă a venit ca un produs secundar.
Ulterior am observat că multora dintre clienții noștri le pasă și de acest aspect al produselor noastre, faptul că nu mai cumpără atât de mult plastic și nu mai fac atâtea călătorii pentru a cumpăra jucării. În același timp, noi cumpărăm un număr restrâns de jucării, cărora le dăm o nouă viață după ce ne sunt retrimise.
Acest aspect ce ține de economia circulară a rezonat cu foarte mulți clienți.
Spune-ne mai multe despre modelul de business al Evertoys.
Modelul de business este de toys-as-a-service: clienții plătesc un abonament și pot împrumuta jucării și cărți. Când se plictisesc, comandă din nou, curierul preia jucăria veche, și le aduce un colet nou. Nu există niciun termen de returnare a jucăriilor.
Există un abonament lunar recurent de bază de 69 de lei prin care poți împrumuta două jucării și o carte. Mai pot adaugă peste acest abonament de bază niște opțiuni: jucării suplimentare, cărți suplimentare, sau o jucărie mai valoroasă, un mega toy.
Partenerul meu selecționează jucăriile de la distribuitori și producători în mare majoritate din Uniunea Europeană. Avem brand-uri de la Lego, până la Haba și Playmobil. Jucăriile sunt alese pe două criterii: aportul educațional și durabilitate.
Care sunt beneficiile tranziției de la cumpărarea jucăriilor, la împrumutarea lor printr-un serviciu?
Se poate să plătești un abonament care e doar o fracțiune din prețul de retail și te bucuri la fel de tare de produse. Cu aceste abonamente poți ajunge să faci economii importante, pentru că jucăriile premium costă. Valoarea unei cutii Evertoys în retail e cam de 4-5 ori mai mare decât valoare abonamentului. Iar jucăriile Evertoys sunt fără cusur din punct de vedere funcțional și vin ambalate în cutiile inițiale. Apoi, poți evita haosul care se creează de la strângerea unui număr prea mare de jucării în camerele copiilor.
De asemenea, poți evita generarea de deșeuri din plastic, un material foarte des întâlnit în componența jucăriilor pentru copii.
Ce se întâmplă dacă stricăm jucăriile împrumutate?
În general, nu se întâmplă nimic. Dacă le pierzi sau strici complet, atunci te vom ruga să cumperi jucăria din contul Evertoys. Dacă se strică anumite părți sau se pierd piese, nu ne penalizăm clienții.
Cum a mers afacerea până acum?
A mers ca în antreprenoriat, vălurit, când mai sus, când mai jos, dar mostly up.
Perioadele noastre foarte bune sunt septembrie-decembrie și sfârșit de februarie până la început de iulie. Sunt 3-4 luni în care suntem mai liniștiți. Acum spre exemplu ne-am pregătit de Crăciun cu diverse promoții și avantaje. Clienții noștri rămân cu noi în mediu în jur de 9 luni, dar avem și clienți care au rămas cu noi de la început.
Care v-au fost provocările?
Provocarea cea mai mare vine de la faptul că schimbăm o paradigmă în piață și trebuie să educăm consumatorii că se poate și altfel. O altă provocare sunt fondurile care, ca în orice startup, nu sunt niciodată pe cât ne-am dori noi să investim în inventar și în promovare.
Am lansat și o platforma de retail, Didactopia, care e cu vânzare, pentru echiparea grădinițelor și cluburilor de copii cu jucării și mobilă. Ca urmare, o provocare începe să fie și spațiul – în curând va trebui să ne mutăm.
Cum a fost perioada pandemiei pentru voi?
Există această perspectivă a părinților asupra jucăriilor utilizate – că există un risc de a nu fi igienizate. La începutul pandemiei era o nebunie legat de cum se transmite virusul.
Noi am încercat să scoatem în față procesul nostru de igienizare și o facem dumnezeiește. Jucăriile returnate intră într-o carantină. Timp de câteva zile nu ne atingem de cutii. După aceea, intră la igienizare cu bactericid, cu raze UV, și de abia apoi reintră în depozit. Dar oricât ai comunica, tot există această frică.
Sincer, am crezut că vom pierde foarte mulți clienți. Nu a fost așa. În primele 3-4 luni de lockdown am crescut cam 7-8 luni din creșterea anului precedent. Copiii nemergând la școală, aveau nevoie de mai multă stimulare acasă. Și nu le poți cumpără la nesfârșit pentru că vei rămâne fără bani. Serviciul nostru oferă soluția perfectă.
Cum v-ați finanțat și cum merge relația cu investitorii?
Ne-am finanțat din fonduri proprii la început și după aceea am avut mai multe runde de finanțare la evaluări diferite al business-ului. În 2019 am avut ultima rundă de finanțare. Business-ul a fost evaluat atunci la aproape 1.5 milioane de euro, iar vehiculul prin care am strâns bani a fost Seedblink, platforma de equity crowdfunding. Alături de noi sunt Seedblink, Sparking Capital și primii noștri angel investors, VG Partners.
Investitorii se uită la cât de sănătos este business-ul per total. Se uită în general la tracțiune, la creștere, și își doresc că firma să crească repede, la unison cu fondatorii. Se uită și să nu existe riscuri prea mari pentru investiția lor.
În același timp, își doresc să ajute fondatorii cu toate uneltele pe care le au ei la dispoziție, dar la care noi nu avem acces: cunoștințe, relații, cunoașterea unei anumite industrii sau funcții de business.
Evident, obiectivele de business nu se întâmplă decât dacă oferi valoare clienților tăi. Unul din lucrurile pe care le faci este că folosind un serviciu ei se simt mai bine cu ei, pentru că aduc un impact pozitiv și mediului. Fiind mai puțin „consumeriști”, punem și noi umărul la a ajuta planeta.
Cu ce sfat ai dori să lași comunitatea de eco-antreprenori din România?
Sharing economy este un trend global și este în creștere. Partea cea mai faină este că se poate aplică într-o varietate de domenii, de la jucării la transport. Cred că depinde de fiecare antreprenor și de inovația care există în fiecare să dea o șansă acestui model. Investitorii sunt cu siguranță interesați, mai ales dacă apare și un flavour de tehnologie.